Számviteli alapelvek

2025.01.08

A Számviteli Törvény a könyvvezetés és a beszámoló készítés során kötelezővé teszi a számviteli alapelvek betartását.

1) A vállalkozás folytatásának elve

Folyamatos működést feltételez, nem várható a működés beszüntetése.

2) A valódiság elve

A könyvvitelben rögzített és a beszámolóban szereplő tételeknek a valóságban is megtalálhatóaknak, bizonyíthatóaknak kell lenniük.

3) Az összemérés elve

A vállalkozás eredményének megállapításakor az adott időszak elismert bevételeit és a bevételeknek megfelelő költségeket kell számításba venni, függetlenül a pénzügyi teljesítéstől.

4) Az óvatosság elve

Nem lehet eredményt kimutatni akkor, ha a bevétel pénzügyi realizálása bizonytalan.

5) A teljesség elve

Az eredmény megállapításakor a tárgyévi gazdasági eseményeket, illetve a lezárt év gazdasági eseményeiből a beszámoló elkészítéséig ismertté vált gazdasági eseményeket figyelembe kell venni.

6) A világosság elve

A könyvvezetést és a beszámolót áttekinthető, érthető, a törvénynek megfelelő formában kell elkészíteni.

7) A következetesség elve

A beszámoló tartalma, formája, a könyvvezetés, számviteli politika tekintetében az állandóságot, az összehasonlíthatóságot biztosítani kell.

8) A folytonosság elve

Az üzleti év nyitóadatainak meg kell egyezniük az előző üzleti év záróadataival.

9) Az egyedi értékelés elve

Az eszközöket és a kötelezettségeket a könyvvezetés és a beszámoló elkészítése során egyedileg kell rögzíteni és értékelni.

10) A bruttó elszámolás elve

A bevételek és a költségek (ráfordítások), illetve a követelések és a kötelezettségek egymással szemben nem számolhatók el.

11) Az időbeli elhatárolás elve

A több üzleti évet érintő gazdasági események kihatásait az adott időszak bevételei és költségei között olyan arányban kell elszámolni, ahogyan az az egyes időszakok között megoszlik.

12) A tartalom elsődlegessége a formával szemben

A gazdasági eseményeket a tényleges gazdasági tartalmuknak megfelelően kell bemutatni, illetve elszámolni.

13) A lényegesség elve

Lényegesnek minősül minden olyan információ, amelynek elhagyása, illetve téves bemutatása befolyásolja a beszámoló adatait felhasználók döntéseit.

14) A költség-haszon összevetésének elve

A nyilvánosságra hozott információk hasznosíthatósága álljon arányban az információk előállításának költségeivel.